PNF

PNF:

Proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie (z ang. PNF) to filozofia i koncepcja terapeutyczna. Metoda od lat czterdziestych dwudziestego wieku jest jedną na najlepiej rozpoznawalnych koncepcji w obrębie fizjoterapii. Twórcami i pionierami byli dr Herman Kabat oraz Margaret Knott, którzy w roku 1947 rozpoczęli i kontynuowali proces tworzenia i rozwijania technik i procedur terapeutycznych.

Początkowo metodą tą usprawniani byli głownie pacjenci ze stwardnieniem rozsianym i zapaleniem rogów przednich rdzenia kręgowego. W miarę rozwoju metody zauważono, że jest również efektywna w pracy z różnymi jednostkami chorobowymi. Obecnie zgodnie z założeniami PNF usprawnia się pacjentów z objawami neurologicznymi, urazowymi i ortopedycznymi.

PNF składa się oceny pacjenta na poziomie aktywności oraz na poziomie uszkodzeń i ograniczeń aktywności oraz szeregu wzorców ruchowych, głowy, tułowia i kończyn, oraz specyficznych technik służących pracy z pacjentem. Praca terapeutyczna z pacjentem odbywa się w sposób kompleksowy i zgodny z potrzebą, od pozycji leżącej, przez szereg pozycji pośrednich do stojącej i aktywności od obrotu na bok do chodu. Wiele miejsca poświęcono czynnościom życiowym takim jak ruchy języka, połykanie, praca mięśni twarzy, oddychanie i zaburzenia mowy.

• Dysfunkcje neurologiczne
    • Stwardnienie rozsiane (SM)
    • Stwardnienie zanikowe boczne (SLA)
    • Hemiplegia, paraplegia, tetraplegia
    • Stany po udarach niedokrwiennych i krwotocznych.
    • Inne dysfunkcje neuronu ruchowego.
    • Uszkodzenia nerwów obwodowych.
  • Opieka paliatywna
  • Łatwość wykonania jest zaletą dla pacjenta.
  • Praca w pozycjach niskich, bezpiecznych.
  • Urazy
  • Stany pooperacyjne
  • Przeciążenia
  • Dysfunkcje ortopedyczne
  • Trening kontroli motorycznej – nauka ruchu.
  • Niestabilność stawowa
  • Poprawa zaburzonego wzorca chodu.