Terapia manualna

Terapia manualna:

Historia terapii manualnej sięga kilku tysięcy lat wstecz. Pierwsze wzmianki historyczne dotyczące leczenia problemów kręgosłupa pojawiają się w Egipcie i Azji mniejszej około trzy tysiące lat przed naszą erą. Na przestrzeni wieków zaobserwować można rozwój technik manualnych jako integralnej części medycyny. Gwałtowna ewolucja wraz z podziałem na różne szkoły następuje w wieku dwudziestym. Obecny wygląd terapii manualnej zmienia się bardzo dynamicznie, zgodnie z nowymi odkryciami medycznymi. W ostatnich latach zauważono bardzo intensywny rozwój tej dziedziny, odnotowując ogromne efekty terapeutyczne

Terapia manualna jest praktyczną częścią medycyny manualnej, która zajmuje się ręcznym badaniem i leczeniem zaburzeń czynności narządu ruchu, czyli mięśniami, ścięgnami, nerwami, stawami i więzadłami całego ciała. Wyróżniająca się cechą tej dziedziny fizjoterapii jest bardzo szeroko rozwinięta diagnostyka i globalne podejście do pacjenta. Jest to metoda w pełni bezpieczna i nieinwazyjna. Istotną zaletą terapii manualnej jest likwidowanie przyczyny a nie tylko objawów. Czas prowadzonej terapii zależy od stanu i schorzenia pacjenta, ale jest stosunkowo krótki i nie wymaga leczenia farmakologicznego. Kompleksowa terapia przewiduje również zalecenia dla pacjenta dotyczące wykonywania ćwiczeń w domu, zmierzających do unikania sytuacji wywołujących objawy i do zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia nawrotów.

• Dolegliwości bólowe kręgosłupa.
    • Dyskopatie
    • Bóle korzeniowe
    • Kręgozmyk
    • Inne niestabilności
  • Stany pourazowe.
  • Uszkodzenia więzadeł kolana – ACL, PCL, MCL, itd. oraz łąkotek.
  • Zwichnięcie przednie/tylne stawu barkowego.
  • Zerwanie struktur mięśniowych – ścięgno Achillesa, mięsień dwugłowy ramienia, grupa kulszowo-goleniowa.
  • Po zabiegu artroskopowym
  • Rekonstrukcja więzadła krzyżowego przedniego.
  • Endoprotezoplastyka stawów.
  • Rekonstrukcja stożka rotatorów.
  • Zmniejszona ruchomość stawu.
  • Sztywność mięśniowa.
  • Dysfunkcje stawów kręgosłupa i obwodowych.
  • Stany pooperacyjne/pozabiegowe.
  • Długotrwałe unieruchomienie stawów – orteza, gips.
  • Przeciążenia mięśniowo-ścięgniste i więzadłowe.
  • Niestabilności
  • Zmiany zwyrodnieniowe